راهنمای بازگشت سرمایه در تجارت الکترونیک واقعیت افزوده و سه بعدی

سوال کلیدی در ظهور و تکامل هر فناوری جدید، نخست این است که چه کسی پیش از همه، ارزش آن را درک و بیشترین بهره را از آن می‏برد؛ و سپس، چه کسانی بعدها خود را به دسته استفاده کنندگان می‏رسانند؟

تصویرسازی 3بعدی و واقعیت افزوده، فناوریهای آنچنان جدیدی هم  نیستند. طلق های شفاف قرمز و آبی بر روی عینکهای مقوایی، حالا دیگر آن قدر قدیمی شده اند که میتوانیم آنها را عتیقه بدانیم. عینک گوگل هم کم کم دارد خاطره ای از گذشته های دور می‏شود. اما در سالهای اخیر، پیشرفتهای فنی بسیار مهمی رخ داده که باعث فراگیری این فناوری ها در آینده ای نزدیک خواهند شد.

در مارس 2021 فیسبوک اعلام کرد که 20% از نیروهای خود را بطور کامل وقف توسعه AR و VR کرده است. این امر نشان دهنده سرمایه گذاری حقیقتا خیره کننده ای توسط شرکتی است که عمده شهرت خودش را از سرمایه گذاری های دوراندیشانه در فناوریها و درآمدزا کردن آنها بدست آورده است.

پس از که سالی بی سابقه برای رشد فروش در حوزه تجارت الکترونیک بود، شرکتهای پیشرو تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در ارتقای تجربه دیجیتال مشتریان در سال 2021 دارند نیاز به این کار، کاملا حس می‏شود. اما آیا 3D و AR همان اجزای کلیدی هستند که برای دستیابی به بهترین تجربه برای مشتریان به آن محتاجیم؟ داده ها، اینطور می‏گویند. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله، این موضوع را تشریح کنیم. بحث، با موارد مطرح استفاده از این فناوریها در کسب و کارهای مدرن، شروع خواهیم شد. سپس در هر یک از روشهایی که باعث بهبود نتایج نهایی از طریق بکارگیری3D   و AR خواهد شد، ورود عمیق تری خواهیم داشت.

بخش اول: کاربردها

1- عکاسی مجازی

سن بعضی از ما آنقدری هست که  دوران ورود دوربین های دیجیتال به بازار را به یاد آوریم. فناوری دیجیتال به اندازه کافی برای استفاده علاقمندان، سرگرم کننده و ساده بود؛ اما عده کمی بودند که انتظار چنین پیروزی چشمگیری را از فناوری دیجیتال در تصاحب بازار فیلم های سنتی داشته باشند. این روزها، فناوری دیجیتال، استاندارد رایج عکاسی شده و استفاده از فیلم های قدیمی (نگاتیو و اسلاید)، صرفا جنبه سرگرمی دارد.

ممکن است همین حالا هم در آستانه تحولی مشابه باشیم؛ حداقل در حوزه عکاسی از محصولات. عکاسی مجازی، خلق تصاویر واقع گرایانه، به روشی کاملا دیجیتال است به شکلی که مخاطب متوجه غیر واقعی بودن آن نمی‏شود. باید توجه کرد که عکاسی مجازی همیشه در فضای سه بعدی ارائه نمیشود و در واقع از رندرهای سه بعدی محصول بدست می‏آید. به این شکل که مدل سه بعدی میتواند درون استودیوی مجازی قرار گیرد و در حالتهای مختلف از آن عکس گرفته شود.

2- تجسم محصول سه بعدی

یکی از کاربردهای خیلی بدیهی مدلسازی سه بعدی، فراهم کردن امکان مشاهده محصول از هر زاویه دلخواه است. متداول ترین کاربردهای آن در تجارت الکترونیک، ویدیوهای چرخان 360 درجه و تصویرنگاری سه بعدی تعاملی از محصولات است که به مشتریان اجازه می‏دهد دوران و یا بزرگنمایی دلخواه خود را به محصول داده و آن را مورد کنکاش قرار دهند.

3- سفارشی سازی محصول

یکی از کاربردهای مهم فناوری سه بعدی و عکاسی مجازی برای ارتقای تجربه مشتری، “سفارشی سازی بصری” است. در گذشته، سفارشی سازی محصول در محیط مجازی، از طریق تعدادی منوی کشویی انجام می‏شد که به مشتری اجازه می‏داد محصول دلخواه خود را بسازد. احتمالا در انتهای کار، شما می‏توانستید تصویری ثابت و نسبتا مشابه با انتخابتان را ببینید؛ و البته در بیشتر اوقات، شما حتی همین را هم نمی‏دیدید!

مدلهای سه بعدی با بخش های مختلف خود، به کاربران این امکان را می‏دهد که همزمان با انتخاب کالا و سفارشی سازی آن، نتیجه را در قالب مدل های سه بعدی یا دو بعدی و از کلیه زوایا ببینند.

4- بکارگیری واقعیت افزوده

بسیاری از مهمترین کاربردهای مرتبط با فناوری 3D  و  AR، بستگی به جنبه های تکرارشوندگی تجربه خرید فیزیکی دارد. فناوری واقعیت افزوده، با عبور از محدودیتهای خرید فیزیکی، به شما اجازه می‏دهد تا بتوانید تنها توسط گوشی همراه، محصولات را در محیط منزل خود مشاهده کنید.

با AR، شما می‏توانید درکی بهتر از نحوه قرارگیری محصول در محیط فیزیکی موردنظر و جور شدن رنگهای دکوراسیون داشته باشید و حتی، احساستان را نسبت به داشتن و استفاده از آن محصول در خانه یا محل کار، تجربه کنید. تنوع کاربردهای AR به همان اندازه تنوع محصولات فیزیکی است. با استفاده از AR، دیدن نتیجه آرایش روی صورت و پرو لباس پیش از حتی لمس کردن آن، تجربه دور از دسترسی نیست.

… و هر روز کاربردهای جدیدی کشف می‏شوند

موارد فوق، تعداد کمی از رایج ترین کاربردهای 3D  و AR بودند که توسط کسب و کارها و برای افزایش سوددهی فعالیتشان، مورد استفاده قرار می‏گیرند. بیشمارکاربردهای دیگر که روز به روز هم به تعدادشان اضافه می‏شود، وجود دارند. هدف ما این است که توجه شما را به سرمایه گذاریهای مناسب در حوزه 3Dو AR جلب کنیم که می‏تواند کسب و کارتان را متحول می‏کند. موارد زیر، مثالهایی از این گروه هستند:

– تبلیغات سه بعدی

شامل تصاویر سه بعدی و تعاملی محصولات در تبلیغات نمایش داده شده توسط گوگل

– تست محصولات

تست محصولات در مرحله طراحی با رونمایی از محصولات سه بعدی، قبل از اینکه تولید فیزیکی حتی یک نمونه از آن انجام شود

– توانمندسازی فروشندگان

تهیه نرم افزارهای 3D  و AR جذاب و تعاملی برای کادر فروش به منظور نمایش محصولاتی که تجسم آنها برای مشتریان، دشوار است

– ارتقای بازاریابی

تولید تصاویر سفارشی و تکرار پذیر برای تبلیغات هدفمند، جذب دوباره مشتریان، و خریدهای ناتمام مشتریان آنلاین

– راهکارهای عملیاتی

ارسال مستقیم طرح های سفارشی و سه بعدی تولید شده توسط مشتریان به خط تولید با اطمینان قبلی از تامین کلیه الزامات محصول

– تولید داده های آموزشی

استفاده از مدلهای سه بعدی  دقیق برای تولید تصاویر ضروری جهت آموزش موتورهای هوش مصنوعی به منظور انجام عملیات محاسباتی بصری

بخش دوم: منافع اثبات شده

ترافیک اینترنتی بیشتر: افزایش 5 برابری درگیرسازی (engagement) ارگانیک

اولویت نخست هر موتور جستجو، هدایت کاربران به سمت محتوایی است که به دنبالش هستند. برای سنجش موفقیت در این کار، آنها آمار رفتار مشتریان را زیرنظر می‏گیرند. اگر مشتریان، بلافاصله بعد از رسیدن به صفحه شما از لیست نتایج موتور جستجو، از آن خارج شوند، موتور جستجو درخواهد یافت که محتوای صفحه شما، مرتبط با هدف جستجوی کاربر نبوده و رتبه سایت شما برای کلمات کلیدی مربوطه، پایین می‏آید.

با قرار دادن محتوای 3D و AR در وبسایت خود، تجربه کاربری مشخصا درگیرکننده‏تری را برای مشتریانتان فراهم می‏کنید. در تمام بخشهای بازار، میانگین مدت حضور کاربران هدایت شده از موتور جستجو در سایت فروشنده کالا یا خدمات، حدود 1 دقیقه است. بررسی رفتار کاربران در سایتهای تجارت الکترونیک که با فناوری 3D توانمندسازی شده‏اند، نشان داد که این زمان به 5 دقیقه افزایش یافته است.

توانایی 5 برابری وبسایت شما در درگیرکردن کاربران، مورد توجه گوگل هم قرار می‏گیرد. در سایتهایی که از محتوای سه بعدی استفاده کرده‏اند، از 28 تا 100 درصد افزایش ترافیک را شاهد هستیم.

نرخ تبدیل بالاتر: شاپیفای و نرخ تبدیل مضاعف با 3D  و  AR

شاید هیچ کس به اندازه Shopify در مورد روشهای تجارت الکترونیک خبره نباشد. آنها دریافته اند که در تمام بیش ازیک میلیون کاربری که دارند، نرخ تبدیل (درصد کسانی که عملیات هدف شما را انجام می دهند به کل بازدیدکنندگان سایت) در محصولاتی که ارائه 3Dو AR دارند، دو برابر می‏شود. تصور کنید که این افزایش دو برابری نرخ تبدیل، می‏تواند برای کسب و کار شما نیز رخ دهد.

چرا این نرم افزارها اینقدر قدرتمند هستند؟ به تصویر درآوردن محصولات، محرک اصلی نرخ تبدیل آنلاین (CVR) است. با مدلسازی سه بعدی و عکاسی مجازی، می‏توانید ارائه‏ای سطح بالا از کاتالوگ کلی محصولات خود را سریعتر و مقرون به صرفه تر انجام دهید. تجربه سفارشی سازی، کمک می‏کند که مشتریان شما عاشق نسخه های بی نقص و دلخواه خود از محصولات شما شوند که همین امر موانع بازدارنده خرید را کنار خواهد زد.

ارزش بیشتر سفارشها: 40% از مشتریان، بهای بیشتری برای AR می‏پردازند

حدود 40% از مردم فقط برای داشتن امکان دیدن محصول در AR قبل از خرید، مایل به پرداخت هزینه هستند. چه قدم دیگری در مسیر فروش شما وجود دارد که مردم برای آن حاضر به پرداخت باشند؟

سفارشی سازی سه بعدی، با فراهم کردن انبوهی از امکانات سفارشی و ارائه آنها به روشی زیبا، 3بعدی و در لحظه، میانگین ارزش سفارش (AOV) را افزایش می‏دهند. شما حتی می‏توانید پیشنهادهایی که احتمال پذیرش بیشتری از طرف مشتریان دارد را کشف و بصورت عمومی، ارائه کنید.

در بررسی فروش کسب و کارهایی که از این تکنیکها استفاده کرده بودند، ملاحظه شد که میزان فروش محصولات ثانویه بعد از خرید اولیه مشتری، 30% افزایش یافته بود. همچنین با استفاده فروشندگان از سفارشی سازی سه بعدی، فروش حضوری و فیزیکی آنها نیز حدود یک سوم بیش از آمار قبلی، ارتقا پیدا کرد.

کاهش مرجوعی: کم شدن 40% از آمار مرجوعی کالا در shopify با نمایش سه بعدی

قبلا دیدیم که Shopify با استفاده از 3D  و AR موفق به دو برابر کردن  نرخ تبدیل مشتریان شده است. علاوه بر این، مشتریان آنها حدود 40% کمتر از امکان مرجوع کردن کالا استفاده کرده‏اند.

اگر چه نیازی به توضیح دردرسر بزرگ کالای مرجوعی برای تجارت الکترونیک نیست، اما بگذارید باز هم، اعداد و ارقامی برای تایید آن به شما بدهیم.

تقریبا 20% از فروش در سیستمهای تجارت الکترونیک، مرجوع می‏شود و این نرخ، به طرز چشمگیری در محصولات گران قیمت، افزایش می‏یابد. کالاهای مرجوعی، منشا حدود 10% از کل هزینه های زنجیره تامین کالا هستند.

فناوری سه بعدی چطور باعث چنین تفاوت بزرگی می‏شود؟ در واقع وقتی مشتریان با استفاده از 3D و AR قادر به تجربه محصول باشند، درک بهتری از محصول و نتیجه قرارگیری آن در محیط خود پیدا می‏کنند. همچنین وقتی سفارشی سازی محصولات بصورت لحظه‏ای، بروزرسانی و نمایش داده می‏شود، احتمال غافلگیر شدن مشتری در زمان دریافت محصول کمتر خواهد شد.

کاهش هزینه عکسبرداری: عکاسی مجازی با قیمت بسیار ارزان

اجازه دهید آماری فوق العاده از مشتریان خود را به شما اعلام کنیم: میانگین صرفه جویی در هزینه تولید عکس با عکاسی مجازی، بیشتر از 99% است!

بله، درست متوجه شدید! به ازای هر صد هزار تومانی که شما برای عکاسی محصول به روش سنتی پرداخت می‏کنید، در اینجا بهایی کمتر از هزار تومان خواهید پرداخت.

دلیل این کاهش شدید در هزینه وقتی روشن می‏شود که به هزینه های عکاسی سنتی از محصولات نگاهی بیندازید. اول باید محصولات را در حالتهای مختلفی که می‏خواهید عکاسی شوند، تولید کنید. سپس یا باید آنها را به استودیوی عکاس حمل کنید و یا هزینه ایاب ذهاب عکاس به استودیویی که خودتان اجاره کرده اید را بپردازید. عکاسهای خوب، ارزان نیستند و اگر بخواهید در پرداخت حق‏الزحمه آنان صرفه جویی کنید، ممکن است با عکسهایی غیرقابل استفاده و یا چرخه تقریبا بی‏پایان بازنگری و تجدید عملیات عکسبرداری مواجه شوید.

با هزینه ای که برای تولید یک عکس سنتی از محصول خود می‏پردازید، می‏توانید صدها عکس مجازی از آنرا تولید کنید. برخی از کسب و کارها، با استفاده از عکاسی مجازی، اساسا بودجه عکاسی از محصول خود را به نزدیک صفر رسانده‏اند. بقیه آنها نیز، از این روش برای مقیاس پذیر کردن خروجی های بصری محصولات خود استفاده کرده‏اند. با یک پلتفرم مقیاس پذیر، آنها جنس اجزای قابل سفارشی‏سازی محصول خود را وارد کرده و بصورت خودکار، خروجی های تصویری با کیفیت بالا برای کاتالوگ انواع مختلف محصولات خود، تولید می‏کنند.

برندهای بزرگ بین‏المللی با استفاده از تصویربرداری مجازی، صرفه جویی‏هایی از 500 هزار تا صدها میلیون دلار نسبت به هزینه عکسبرداری و پردازش تصاویر به روش سنتی را گزارش کرده اند.

تا اینجا تنها در مورد محرکهای اولیه بازگشت سرمایه با استفاده ابزار 3D  و AR صحبت شد، اما این فقط یک شروع است. علاوه بر مواردی که در اینجا مطرح شد، کارایی 3D  و AR در بالابردن ارزش برند، نرخ بازگشت مشتری، درآمد رسانه ای، و بازگشت هزینه تبلیغات هم به اثبات رسیده است.

یک دقیقه وقت بگذارید و به اثر مرکب همه این محرکهای بازگشت سرمایه در کنار هم توجه کنید. با یک ابتکار عمل، شما می‏توانید ترافیک سایت، CVR، و حجم سفارش را بالا برده و مرجوعی کالا و هزینه کسب و کارتان را کاهش دهید و به دنبال آن، برند خودتان را ساخته و داده های مشتریان را جمع‏آوری کنید.

واقعیت افزوده و سه بعدی، چیزی بیشتر از یک روندتکنولوژی است . آنها ابزاری برای تحول کسب و کار و  رشد قابل توجه آن هستند و مزایای رقابتی برای افراد پیشرو در چنین فناوریهایی به وجود می­آورند. با وجود سرمایه گذاریهای عظیم پیشتازانی مثل اپل، فیسبوک و گوگل در این حوزه، موج گسترده ای در حال شکل‏گیری است. همه شرکتهای بزرگ و کوچک، باید تصمیم بگیرند که آیا مایل به سواری گرفتن از این موج در حال رشد هستند یا نه. همانطور که آمار و ارقام هم نشان می‏دهد، کسانی که سوار بر این موج می‏شوند، سوار بر زندگی خود نیز خواهند بود.